מערכת הגבלת קרינה - דולב אלקטרומכניקה

האם ייצור חשמל סולארי נקי מקרינה אלקטרו-מגנטית?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

אחת מהתופעות המדאיגה כיום את המומחים לאיכות הסביבה וגם רופאים, היא הקרינה האלקטרו-מגנטית, היוצרת את מה שמכונה "זיהום חשמל".

זיהום זה, נוצר על ידי המכשור החשמלי המצויים סביבנו בבית או במשרד וכבלי החשמל שעוברים בקירות. המכשירים החשמליים יוצרים קפיצות מתח, אשר יוצרים תדרי חשמל גבוהים אשר מגיעים לכבל החשמל שבקירות.

מאחר ומערכת החיווט המקומית (ביתית או משרדית) איננה מסוגלת להתמודד עם העומסים הללו, הם נפלטים החוצה דרך הקירות או הרצפה, ואנשים ובעלי חיים הנוגעים בקירות או דורכים על הרצפה הופכים להיות אמצעי ההארקה שלהם. אבל, לא רק בתוך הבית קיים זיהום חשמל מסוג זה, אלא ליד כל מקור מתח (כמו עמודי מתח גבוה ועמודי חשמל), כך, שניתן לומר באופן ברור למדי, כי אנחנו חיים בסביבה הלוקה בזיהום חשמל באופן חמור למדי.

האם ייצור חשמל סולארי נקי מקרינה מסוג זה?

התשובה היא כן ולא.

בעיקר משום שמערכות סולאריות (מערכות פוטו-וולטאיות) התפתחו בתקופה שבה כבר הייתה מודעות לקרינה ולהשפעתה, ישנה התייחסות בתכנונן גם לאספקט הזה. והנה, נסביר: כבר לפני קרוב לעשור, פרסם אלברטו ברנשטיין, הממונה על מתקני החשמל במשרד להגנת הסביבה, מאמר המתייחס למתקנים הקטנים של ייצור חשמל סולארי. על פי מאמר זה, המרחק המינימלי בו יש לבצע את התקנת הממירים החדשים הוא לפחות 0.5 מ', ממקומות בהם שוהים אנשים ברציפות (כמו חדרי שינה, משרדים, כיתות לימוד וכד'. הממירים הישנים, לעומת זאת, דרשו מרחק של כ-4 מ' מינימליים. גם בנוגע לתשתיות ה-AC (המחברות בין הממירים ללוחות של חב' החשמל) קיימת הנחיה להעבירם הרחק ככל האפשר מאזורי השהייה הרציפה.

כמו כן, קיימת חובת ביצוע בדיקות קרינה תקופתיות, כך שברור למדי, כי המערכות הפוטו-וולטאיות מתוכננות, נבנות ומתוחזקות מתוך המודעות לזיהומי הקרינה.

מהם נזקי זיהום החשמל?

אמנם, לא מדובר באופן נקודתי בכמויות שגורמות למה שמכונה "התחשמלות", אבל הן מצטברות בגופנו וגורמות לרשימה של תופעות שליליות, שלחלקן ישנו קשר מוכח עם זיהום חשמלי EHS – Electromagnetic HyperSensitivity, רגישות לקרינה, למשל, כוללת רשימת תופעות ארוכה, אשר השילובים ביניהם משתנים מאדם לאדם והם כוללים כאבי ראש, כאבים במפרקים, הפרעות בשינה, בעיות בזיכרון, קשיי ריכוז, בעיות עור, עייפות כרונית, סחרחורות וקשיי נשימה, בעיות בשיווי במשקל, הפרעות קצב לב, מתח בשרירים וכד'.

בנוסף, מיוחסות לזיהום החשמל מחלות נוספות כסוכרת מסוג 3, סוגים מסוימים של סרטן ואפילו אוטיזם.

לסיכום:

הטכנולוגיה והמודרניזציה הכניסו לחיינו את יתרונות הנגישות והזמינות, אבל, במקביל לכך, הם חושפות אותנו גם לסיכונים חדשים אותם לא הכרנו בעבר.

אין ספק כי לא היינו מוותרים על הנוחות שהן הביאו לחיינו, אולם, בד בבד, אנחנו צריכים להיות מודעים מספיק, כדי להגן על עצמנו מנזקיהן והעתידיות, שרק כיום, מתחילים להתגלות.

he_ILHebrew